facebook

Fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg

Afgelopen juli was het eindelijk zo zover: de fiets- en voetgangersbrug over de waterlandseweg werd ingehesen. De brug met zijn unieke, golvende vorm, bestaat uit zes afzonderlijke delen. Alle delen zijn geproduceerd in Heusden en vervolgens over het en de weg naar de projectlocatie in Almere vervoerd. Ter plekke is twee dagen lang, dag en nacht gewerkt om de onderdelen van de brug te monteren op de kolommen die vooraf waren geplaatst.

Samenwerking met vijf partijen
Bij de productie, transport en montage van de brugonderdelen zijn verschillende andere partijen betrokken geweest. Zo produceerde en monteerde Van der Zalm het staal. Mammoet verzorgde het transport en het inhijsen. Leering BV injecteerde de brugsecties ten behoeve van de verbinding en Timmermans legde zich toe op de maatvoering. In samenwerking met deze vijf partijen hebben we per uur alle werkzaamheden gevisualiseerd in een LEAN-planning. Bij het opstellen van een LEAN-planning visualiseren alle betrokken partijen hun activiteiten met post-its op A0-vellen. Op deze manier worden clashes in de planning direct zichtbaar. Uiteindelijk blijft er een planning over waarin per uur zichtbaar is wat er gedaan moet worden én wanneer de volgende activiteit kan starten. Hierdoor ontstaat een aaneenschakeling van handelingen die leiden tot een vooraf vastgesteld resultaat. In dit geval: Een complete brug over de Hoge Vaart en de Waterlandseweg in Almere.

Een goede voorbereiding door alle partijen
Vanwege het transport en het inhijsen van de delen moesten wegen en vaarwegen rondom de projectlocatie tijdelijk voor verkeer worden afgesloten. Het was dus van groot belang dat de brugdelen in een kort tijdsbestek werden geplaatst. Volgens Dirk van Hoef, projectmanager bij Reimert Bouw en Infrastructuur, verliep dit proces naar wens: “Eenmaal op locatie pasten de afzonderlijke delen exact op de ankers van de kolommen en konden deze in rap tempo worden geplaatst en bevestigd. De goede voorbereiding door alle partijen en de vakkundige montage hebben ervoor gezorgd dat wij zelfs eerder klaar waren met het plaatsen van de brug dan wij in eerste instantie hadden gedacht.”

Cortenstaal; een duurzaam materiaal
De brug is gemaakt van Cortenstaal. Dit is een duurzaam en onderhoudsvrij staal. Een kenmerk van Cortenstaal is dat het corrosie proces een beschermende laag vormt. Toch roest het staal niet door, deze eigenschap maakt Cortenstaal onderhoudsvrij.

Een uniek ontwerp gebaseerd op de omgeving
Het slanke en golvende ontwerp maakt de brug uniek. De brug is vormgegeven op basis van een analyse van de omgeving. De ene zijde, de Stichtse Kant, bestaat uit rechte polderbanen. Aan deze zijde is er daarom gekozen voor een rechte toegang tot de brug. Waar de brug het water van de Hoge Vaart overgaat maakt de reling een zichtbare golvende beweging. Dit is duidelijk te zien wanneer de brug ’s nachts wordt verlicht door energiezuinige ledverlichting. Aan de andere zijde, bij De Groene Kathedraal eindigt de brug in een ruime bocht. Dit is gebaseerd op het landschap aan deze zijde, dat voornamelijk bestaat uit kronkelende bospaden. Door de aanleg van de ruime bocht hoefden er ook geen bomen te worden gekapt bij dit landhoofd. Dit ontwerp is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen Wurck Architectuur, Van der Zalm,
ARUP, Ruim Omgevingsontwikkeling en Reimert Bouw en Infrastructuur.

Duurzame bouwblokken van plantaardige resten
Het landhoofd aan de westzijde is voorzien van BioBlocks. BioBlocks zijn duurzame bouwblokken geperst van plantaardige resten (kraggen) die vrijkomen bij het open water maken in Nationaal Park Weerribben Wieden. De BioBlocks zorgen voor een natuurlijke uitstraling maar slaan ook CO² op. Ook fungeren de BioBlocks als verblijfplaats voor kleine zoogdieren en dragen op die wijze bij aan de biodiversiteit van de omgeving. In oktober en november werden de laatste werkzaamheden aan de brug uitgevoerd. Er wordt onder andere nog een lift geplaatst die ervoor zorgt dat de brug en
de bushalte ook toegankelijk zijn voor mindervaliden.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie >

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten