Op woensdag 1 mei werd de start van de bouw van de lang verwachte Onderdoorgang Station Haren op feestelijke wijze ingeluid. Een belangrijk moment voor Haren en haar inwoners.
In opdracht van ProRail werkt Reimert Bouw en Infrastructuur aan de nieuwe Onderdoorgang Station Haren en de aanpassingen van het voorplein bij het station te Haren. De onderdoorgang gaat voor voetgangers en fietsers een belangrijke verbinding vormen tussen het Stationsplein en de Walstroweg en maakt bovendien deel uit van de snelfietsroute Haren-Groningen. Om de start van dit prestigieuze project te vieren is er op 1 mei een feestelijke opening georganiseerd.
Tijdens dit startmoment werden omwonenden door onze omgevingsmanager Floortje Goossens van Ruim Omgevingsontwikkeling uitgenodigd voor een hapje en een drankje. Wethouder Michiel
Verbeek van Gemeente Haren, Corien Koetsier van Nationale Spoorwegen en Jan Mulder van ProRail overhandigden een tijdcapsule aan Erik Kijlstra, directeur van Reimert Bouw en Infrastructuur.
In deze tijdcapsule werden briefjes gestopt waarop Gemeente Haren, NS, ProRail en omwonenden het belang van de tunnel duidelijk maakten voor toekomstige generaties. De tijdcapsule wordt later mee gestort in het beton. Wanneer de tunnel, over zo’n 100 jaar, vervangen moet worden, wordt deze capsule mogelijk teruggevonden.
De afgelopen weken heeft Reimert Bouw en Infrastructuur al verschillende voorbereidende werkzaamheden verricht en deze zijn, ook volgens de bewoners, goed verlopen.
"Tijdens de nachtwerkzaamheden zijn de afspraken zoals die door de aannemer gecommuniceerd zijn, afspraken over werktijden en te verwachten overlast, goed nagekomen."
Vanaf volgende week gaat het echte werk van start. Er wordt dan gestart met het plaatsen van de damwanden onder het spoor door. Om deze werkzaamheden mogelijk te maken ligt het treinverkeer rondom Haren stil van donderdag 10 mei tot en met zondag 13 mei. Tijdens deze buitendienststelling werken wij dag en nacht door om het treinverkeer maandagochtend weer zoals gebruikelijk te laten verlopen. Tijdens de buitendienststelling stelt NS vervangend busverkeer in.
Het grootschalige project ‘Station Haren Verbindt’ is een samenwerking tussen Gemeente Haren, Nederlandse Spoorwegen, Regio Groningen-Assen, Provincie Groningen en ProRail. Hierbij wordt het gehele stationsgebied aangepakt. Dit omvat de realisatie van de fiets- en voetgangerstunnel, maar ook de modernisering van het station, een nieuw Park & Ride terrein (wat reeds gerealiseerd is), de stationspleinen en het openbaar gebied rondom het station.