Herinrichting Station Haren: een complex project
In opdracht van ProRail voert Reimert Bouw en Infrastructuur het project ‘Herinrichting Station Haren’ uit. Ruim Omgevingsontwikkeling voert namens Reimert de engineering, het omgevingsmanagement en het projectmanagement uit.
Op de hoogte blijven:
U kunt het werk volgen via de Reimert App, gratis te downloaden in Google Play of de App Store!
Omgevingsmanager op dit werk:
Naam: Floortje Goossens
Telefoonnummer: 06 – 20 52 43 37
E-mailadres: fmgoossens@ruim.nl
Herinrichting Station Haren: een complex project
Door de samenhang van diverse disciplines – kruising met het spoor, sectiekasten verplaatsen, werkzaamheden aan de bovenleiding – is Herinrichting Station Haren een complex project. Er zijn veel raakvlakken en de puzzelstukjes moeten in elkaar passen. Met de realisatie van de fiets- en voetgangersverbinding komt er een nieuwe, veilige en separate route voor fietsers en voetgangers tot stand. Hierdoor hoeven zij niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. Met dit project wordt een kwaliteitsverbetering gerealiseerd over de volle breedte van het gebied. Dat wil zeggen dat ook de gehele openbare ruimte wordt aangepakt, van riolering (aanpak wateroverlast) tot aan de inrichting van station en stationsplein.
Ontwerp optimalisatie en engineering
Op detailniveau is het ontwerp in afstemming met de gemeente Haren en ProRail verder uitgewerkt om de inpassing in de omgeving te optimaliseren. Onderdoorgang Station Haren was in de aanbestedingsfase een Design & Construct uitvraag met een plafondbedrag. Binnen het contract waren zes mogelijke versoberingsopties meegegeven, zoals esthetische afwerking van de onderdoorgang en constructieve aanpassing van de ontvangstruimte (liften en trappen). Alle zes versoberingsopties zijn verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.
De nieuwe onderdoorgang wordt 135 meter lang en bestaat uit een betonnen U-bak die op staal (zand)gefundeerd is. Daaroverheen worden kruisend drie spoordekken aangelegd voor vier sporen in totaal, aangezien de lijn Groningen-Assen uit een dubbelspoor bestaat. Met uitzondering van de drie spoordekken wordt de onderdoorgang geheel open. Daarom bevindt zich op het laagste punt, 4,5 meter onder maaiveld, een waterkelder voor de opvang van regenwater. Onder de westelijk gelegen spoordekken wordt de doorgang 2,5 meter hoog en 8 meter breed en bestaat deze uit een fietspad en een voetpad. Richting het oosten versmalt de onderdoorgang tot 6 meter. Naast de onderdoorgang wordt het stationsplein gemoderniseerd en komt er een grote fietsenstalling.
Omgevingsmanagement
Om de omgeving te betrekken is er op 7 februari 2018 een vrije inloopavond georganiseerd. Hier was een grote opkomst, maar dat lag ook in de lijn der verwachting. Herinrichting Station Haren is een project dat al 10 jaar speelt bij de gemeente Haren en nu was het eindelijk zover.
Daarom werd de start van het project op woensdag 1 mei 2018 op feestelijke wijze ingeluid. Een belangrijk moment voor Haren en haar inwoners. Kort voor de tweede buitendienststelling in week 35 2018 organiseren wij nog een open dag voor de omgeving. Onder begeleiding mogen geïnteresseerden dan een kijkje nemen op de bouw en krijgen zij uitleg vanuit de uitvoering.
Projectmanagement en planning
De uitvoeringsplanning voor dit project is gebaseerd op de door ProRail opgegeven data voor buitendienststellingen, in week 19, 35, 48, 7 (2019). Deze buitendienststellingen zijn bindende termijnen; geruime tijd voor de daadwerkelijke buitendienststelling worden deze data al landelijk vastgesteld. Om te voorkomen dat reizigers zich telkens moeten aanpassen aan de nieuwe situatie wordt de bushalte tot aan de oplevering verlegd om te borgen dat het busverkeer doorgang kan vinden. Tijdens de buitendienststellingen wordt de dienstregeling van NS grotendeels gehandhaafd maar worden treinen vervangen door bussen.
Om het werk binnen de gestelde termijn tot een goed einde te brengen werken we met grote onderaannemers en gespecialiseerde partijen op het gebied van spoor en kabels en leidingen zoals Swietelsky (spoor), van Gelder (K&L), Sterk (damwanden en waterglasbeton) en Boorsma Dragten (Civiel ontwerp). Deze partijen zijn vanuit de tenderfase meegegaan naar de realisatiefase. De verwachte opleverdatum is 29 maart 2019.
Opdrachtgever: | ProRail |
Aannemer: | Reimert Bouw en Infrastructuur |
Omgevingsmanagement: | Ruim Omgevingsontwikkeling |