facebook

Archive

  • Sort Blog:
  • All
  • Betonbouw
  • Bouw
  • Civieltechnische kunstwerken
  • Duurzaamheid
  • Geen categorie
  • Infrastructuur
  • MVO
  • Omgevingsmanagement
  • Onderwijs
  • Ontwikkelingen
  • Prijs
  • Stadsontwikkeling
  • Verkeersveiligheid
Molletjesveer

Molletjesveer Fase II: Revitalisering bedrijventerrein Wormerveer

In opdracht van de Gemeente Zaanstad is Reimert Bouw en Infrastructuur uit Almere op 15 januari 2018 gestart met het project ‘Revitalisering Molletjesveer Fase II’ in Wormerveer. Ruim Omgevingsontwikkeling voert namens Reimert Bouw en Infrastructuur het omgevingsmanagement uit.

 

Op de hoogte blijven:

U kunt het werk volgen via de Reimert App, gratis te downloaden in Google Play of de App Store!

 

Omgevingsmanager op dit werk:

Naam: Jitske Bokhoven

Telefoonnummer: 06 – 10 91 80 53

E-mailadres: jbokhoven@ruim.nl

 

Werkzaamheden bij Revitalisering Molletjesveer II

Het project Revitalisering Molletjesveer Fase II heeft als doel om het industrieterrein Molletjesveer II en de omgeving toekomstbestendig te maken en weer een frisse uitstraling te geven. De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van de klinkerbestrating en het vervangen van de riolering. De rijwegen worden nu in asfalt uitgevoerd en de parkeervakken en trottoirs worden voorzien van nieuwe klinkers.

 

Molletjesveer II in cijfers

Revitalisering Molletjesveer Fase II is een grootschalig project.

Er wordt 4200 meter riool vervangen;
Wij breken 30.000 m² betonstraatsteen op en voeren deze af voor duurzaam hergebruik;
Op de trottoirs en parkeervakken brengen wij 16.000 m² nieuw straatsteen aan;
En wij brengen ook 8000 ton asfalt aan op de rijbaan.

 

Omgevingsmanagement

Met zo’n 160 bedrijven en zo’n 20 woningen gevestigd op dit bedrijventerrein is het noodzakelijk om bepaalde zaken goed in acht te nemen. Het gaat dan in het bijzonder om de bereikbaarheid van de panden, maar ook tijdelijke onderbrekingen bij het werk aan de kabels en leidingen is iets wat een secure en efficiënte aanpak vereist.

Om het contact met de stakeholders te onderhouden en de werkzaamheden tijdig met hen af te stemmen, speelt de omgevingsmanager tijdens dit project een belangrijke rol. Ruim Omgevingsmanagement verzorgt namens Reimert het omgevingsmanagement voor Revitalisering Molletjesveer Fase II. In december 2017 is er al gestart met de voorbereidingen: een faseringstekening en planning maken voor de communicatie, een informatieavond plannen op 9 januari en de pagina op de Reimert app online zetten. Daarnaast is er met name in het begin veel persoonlijk contact geweest met stakeholders en de bedrijvenvereniging om alle belangen tijdig in kaart te brengen en hier actief rekening mee te kunnen houden. Tijdens de uitvoering houdt de omgevingsmanager nauw contact met betrokkenen om ervoor te zorgen dat zij zo min mogelijk hinder ervaren van onze werkzaamheden, maar dit gelijktijdig niet nadelig is voor de uitvoeringsplanning.

 

EMVI-prestatiemeting

Tijdens Revitalisering Molletjesveer Fase II wordt er vanuit onze opdrachtgever Gemeente Zaanstad gebruik gemaakt van EMVI-prestatiemeting om de kwaliteit van ons werk te borgen. Vanuit de inschrijving heeft Reimert Bouw en Infrastructuur, op basis van haar jarenlange ervaring in infrastructurele werken, de Gemeente Zaanstad beloofd om minimaal een 8,6 gemiddeld op de EMVI-prestatiemeting te behalen. Tot op heden voldoen wij hieraan; dit versterkt het vertrouwen van de opdrachtgever in een voorspoedige uitvoering.

 

Opdrachtgever: Gemeente Zaanstad
Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur
Omgevingsmanagement: Ruim Omgevingsontwikkeling

 

Herinrichting Station Haren

Herinrichting Station Haren: een complex project

In opdracht van ProRail voert Reimert Bouw en Infrastructuur het project ‘Herinrichting Station Haren’ uit. Ruim Omgevingsontwikkeling voert namens Reimert de engineering, het omgevingsmanagement en het projectmanagement uit.

 

Op de hoogte blijven:

U kunt het werk volgen via de Reimert App, gratis te downloaden in Google Play of de App Store!

 

Omgevingsmanager op dit werk:

Naam: Floortje Goossens

Telefoonnummer: 06 – 20 52 43 37

E-mailadres:  fmgoossens@ruim.nl

 

Herinrichting Station Haren: een complex project

Door de samenhang van diverse disciplines – kruising met het spoor, sectiekasten verplaatsen, werkzaamheden aan de bovenleiding – is Herinrichting Station Haren een complex project. Er zijn veel raakvlakken en de puzzelstukjes moeten in elkaar passen. Met de realisatie van de fiets- en voetgangersverbinding komt er een nieuwe, veilige en separate route voor fietsers en voetgangers tot stand. Hierdoor hoeven zij niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. Met dit project wordt een kwaliteitsverbetering gerealiseerd over de volle breedte van het gebied. Dat wil zeggen dat ook de gehele openbare ruimte wordt aangepakt, van riolering (aanpak wateroverlast) tot aan de inrichting van station en stationsplein.

Ontwerp optimalisatie en engineering

Op detailniveau is het ontwerp in afstemming met de gemeente Haren en ProRail verder uitgewerkt om de inpassing in de omgeving te optimaliseren. Onderdoorgang Station Haren was in de aanbestedingsfase een Design & Construct uitvraag met een plafondbedrag. Binnen het contract waren zes mogelijke versoberingsopties meegegeven, zoals esthetische afwerking van de onderdoorgang en constructieve aanpassing van de ontvangstruimte (liften en trappen). Alle zes versoberingsopties zijn verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.

De nieuwe onderdoorgang wordt 135 meter lang en bestaat uit een betonnen U-bak die op staal (zand)gefundeerd is. Daaroverheen worden kruisend drie spoordekken aangelegd voor vier sporen in totaal, aangezien de lijn Groningen-Assen uit een dubbelspoor bestaat. Met uitzondering van de drie spoordekken wordt de onderdoorgang geheel open. Daarom bevindt zich op het laagste punt, 4,5 meter onder maaiveld, een waterkelder voor de opvang van regenwater. Onder de westelijk gelegen spoordekken wordt de doorgang 2,5 meter hoog en 8 meter breed en bestaat deze uit een fietspad en een voetpad. Richting het oosten versmalt de onderdoorgang tot 6 meter. Naast de onderdoorgang wordt het stationsplein gemoderniseerd en komt er een grote fietsenstalling.

 

Omgevingsmanagement

Om de omgeving te betrekken is er op 7 februari 2018 een vrije inloopavond georganiseerd. Hier was een grote opkomst, maar dat lag ook in de lijn der verwachting. Herinrichting Station Haren is een project dat al 10 jaar speelt bij de gemeente Haren en nu was het eindelijk zover.

Daarom werd de start van het project op woensdag 1 mei 2018 op feestelijke wijze ingeluid. Een belangrijk moment voor Haren en haar inwoners. Kort voor de tweede buitendienststelling in week 35 2018 organiseren wij nog een open dag voor de omgeving. Onder begeleiding mogen geïnteresseerden dan een kijkje nemen op de bouw en krijgen zij uitleg vanuit de uitvoering.

Projectmanagement en planning

De uitvoeringsplanning voor dit project is gebaseerd op de door ProRail opgegeven data voor buitendienststellingen, in week 19, 35, 48, 7 (2019). Deze buitendienststellingen zijn bindende termijnen; geruime tijd voor de daadwerkelijke buitendienststelling worden deze data al landelijk vastgesteld. Om te voorkomen dat reizigers zich telkens moeten aanpassen aan de nieuwe situatie wordt de bushalte tot aan de oplevering verlegd om te borgen dat het busverkeer doorgang kan vinden. Tijdens de buitendienststellingen wordt de dienstregeling van NS grotendeels gehandhaafd maar worden treinen vervangen door bussen.

Om het werk binnen de gestelde termijn tot een goed einde te brengen werken we met grote onderaannemers en gespecialiseerde partijen op het gebied van spoor en kabels en leidingen zoals Swietelsky (spoor), van Gelder (K&L), Sterk (damwanden en waterglasbeton) en Boorsma Dragten (Civiel ontwerp). Deze partijen zijn vanuit de tenderfase meegegaan naar de realisatiefase. De verwachte opleverdatum is 29 maart 2019.

 

Opdrachtgever: ProRail
Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur
Omgevingsmanagement: Ruim Omgevingsontwikkeling

 

Fietstunnels Doornsteeg

Aanleg Fietstunnels Doornsteeg te Nijkerk

In opdracht van de gemeente Nijkerk voert Reimert Bouw en Infrastructuur het project ‘Aanleg Fietstunnels Doornsteeg te Nijkerk’ uit. De tunnels zijn in samenwerking met Architectenbureau wUrck en Ruim Omgevingsontwikkeling ontworpen.

 

Op de hoogte blijven:

U kunt het werk volgen via de Reimert App, gratis te downloaden in Google Play of de App Store!

 

Omgevingsmanager op dit werk:

Naam: Floortje Goossens

Telefoonnummer: 06 – 20 52 43 37

E-mailadres: fmgoossens@ruim.nl

 

Over Aanleg Fietstunnels Doornsteeg te Nijkerk

Omdat de tunnels als het ware de rode loper van de Doornsteeg worden, is het belangrijk dat deze visueel en ruimtelijk in de omgeving passen, maar bovenal dat gebruikers zich hier veilig voelen. Bij het ontwerpen van de Arkemheentunnel en de Ambachtstunnel hebben wij het gevoel van thuiskomen, een gevoel van veiligheid en geborgenheid, centraal gesteld. Hieruit zijn twee tunnels ontstaan die duidelijk familie van elkaar zijn maar die ook hun eigen identiteit hebben.

 

Op basis van onze uitgangspunten voor sociale veiligheid (een open perspectief, een lichte beleving, een groene uitstraling en aansluiting bij de identiteit van de wijk) hebben wij twee tunnels ontworpen waarmee er een duidelijke verbinding gemaakt wordt tussen de landschappelijke en stedelijke aspecten van de omgeving:

 

Identiteit fietstunnel Arkemheenweg

De Arkemheentunnel sluit aan op de woningen van nieuwbouwwijk de Doornsteeg aan de ene kant en op de centrale, groene weg door de wijk, de Allee, aan de andere kant. Om het stedelijke karakter aan de ene kant en het landschappelijke karakter aan de andere kant met elkaar te verbinden is de tunnel asymmetrisch ontworpen. De oostelijke keerwand is zo ontworpen dat de kleur van het metselwerk aansluit bij het kleurenpalet van de wijk. Met het reliëf in het metselwerk is het ritme van de bomen op de Allee weerspiegeld.

 

Identiteit fietstunnel Ambachtsstraat

De Ambachtstunnel verbindt nieuwbouwwijk de Doornsteeg, wat zich kenmerkt door haar open en groene karakter, met het centrum van Nijkerk. Het aansluitende fietspad wordt bovendien omringd door een waterpartij en een fietsparcours, wat zorgt voor een open gevoel. Om aan te sluiten op het groene, open karakter van de omgeving hebben wij er hier gekozen voor een symmetrisch ontwerp met groene taluds aan beide kanten. Zo reflecteert het groene karakter van de entree het landschappelijke, parkachtige karakter van de omgeving.

 

Onze planning (onder voorbehoud)

Datum  Communicatiemoment
12-3-2018 Reimert App pagina online
12-3-2018 Introductiebrief Reimert
1-6-2018 Voortgangsbrief Ontwerp
16-7-2018 Uitvoeringsbrief met uitnodiging informatieavond
27-8-2018 Informatieavond (locatie nader bekend te maken)
17-9-2018 Start uitvoering
22-10-2018 Voortgangsbrief Uitvoering
15-3-2019 Oplevering werk
18-3-2019 Uitnodiging deelname Omgevingsenquête
29-3-2019 Feestelijke opening Fietstunnels Doornsteeg!

Stroomkanaal

Brug bij Woudagemaal Stroomkanaal Lemmer

 

Een bijzondere brug over het Stroomkanaal bij Lemmer

Vervanging van de brug over het Stroomkanaal nabij Lemmer is voor Reimert Bouw en Infrastructuur uit Almere een bijzonder project geweest.

 

De oude beweegbare brug voor het Ir. D.F. Woudagemaal bij Lemmer moest vervangen worden en plaats maken voor een vaste, betonnen brug. Hierbij heeft opdrachtgever Provincie Fryslân de wens uitgesproken dat de nieuwe brug opgaat in het landschap en daarmee een positieve bijdrage geeft aan de omgeving van het Woudagemaal, dat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat.

 

Reimert zag hier een mooie uitdaging in: in nauwe samenwerking met ingenieursbureau Tauw en de architecten van wUrck is er een doordacht ontwerp ontstaan dat volledig aan de eisen en wensen van de opdrachtgever voldeed. Vanaf het moment van gunnen wist de opdrachtgever al wat een mooie brug zij zouden krijgen, hij moest alleen nog gebouwd worden.

 

In mei 2015 is Reimert Bouw en Infrastructuur, in combinatie met K_Dekker Bouw en Infra, gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. In oktober 2015 kon het verkeer via een tijdelijk aangelegde bypass het kanaal oversteken. Op 24 februari 2016 werd het nieuwe brugdek al gestort. In totaal is er 1200 m³ beton gestort. Dit is over een lengte van 90 meter. Hierdoor heeft het brugdek een gewicht van circa 3500 ton. Dit maakte het project tot een van de grootste in zijn soort binnen de Reimert Groep.

 

Marcel de Vries, projectleider bij Reimert, kijkt tevreden terug op het project:

Bij de uitvoering van de brug bij Lemmer verliep alles heel snel. Juist door extra tijd uit te trekken voor de ontwerpfase hadden we een goed uitgangspunt om de werkzaamheden voorspoedig te laten verlopen.

 

Ontwerp van de Slanke Brug

Vanaf de brug heb je een goed uitzicht op het Ir. D.F. Woudagemaal. Door de indeling van de brug kunnen voetgangers en fietsers makkelijk en veilig even stoppen om naar het gemaal te kijken en foto’s te maken. Maar de brug heeft nog meer voordelen: omdat het een vaste brug is heeft het minder onderhoud nodig dan de beweegbare brug die voorheen over het Stroomkanaal lag.

 

Om tot een zo slank mogelijk brugdek(ontwerp) te komen, is er voor gekozen om het brugdek in het werk te storten. Gezien de grote overspanningen is er gekozen om niet voor een ontwerp met prefab betonnen liggers te gaan. Ook de vorm van het brugdek, dat richting de zijkanten dunner uitloopt, versterkt het visuele effect van ‘de Slanke Brug’.

 

Het midden van de brug is tevens dunner uitgevoerd. Dit markeert zo mooi het hart van het Stroomkanaal, waarvandaan het gemaal goed te zien is. Ontwerptechnisch lag hier een interessante uitdaging in om de overgang van een dik naar een dunner voorgespannen betonnen brugdek te realiseren.

 

Door het innovatieve ontwerp, de materiaalkeuze en de gekozen werkwijze heeft de brug een berekende levensduur van maar liefst 100 jaar. Dit maakt de betonnen brug over het Stroomkanaal bij Lemmer een zeer duurzaam en bijzonder kunstwerk dat één is met haar omgeving.

 

Een werk waar Reimert Bouw en Infrastructuur en K_Dekker Bouw en Infra bijzonder trots op zijn!

 

Opdrachtgever:

Provincie Fryslân

Aannemer:

Reimert Bouw en Infrastructuur

Uitvoerder:

Reimert Bouw en Infrastructuur

In samenwerking met:

Tauw, wUrck, K. Dekker

Oplevering:

juni 2016

 

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie >

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten