facebook

Reimert ‘preferred supplier’ KLM

Reimert ‘preferred supplier’ KLM

Met een mooie projectpresentatie heeft Reimert het implementatietraject KLM Safety & Compliance Manual succesvol afgerond. Hiermee behoren wij nu tot het selecte gezelschap van zogegeten ‘preferred suppliers’ van KLM. Een titel die we met trots dragen.

Vanaf 1 januari 2019 is de Safety & Compliance Manual  (SCM) het uitgangspunt voor alle bouw- en constructiewerkzaamheden in de gebouwen en op de terreinen van KLM RE&FC. De Reimert Groep is al jaren werkzaam voor KLM, op en rond Schiphol. Directeur Erik Kijlstra geeft, met het zetten van zijn handtekening op de safety wall van KLM, aan dat wij ons als één van de preferred suppliers conformeren aan de SCM. Alle aannemers die werkzaam zijn op het terrein van KLM hebben het SCM Implementatie traject moeten doorlopen om een succesvolle implementatie van de SCM te realiseren en ervoor te zorgen dat deze het uitgangspunt wordt van alle werkzaamheden.

Safety coaches

De deelnemende aannemers hebben hun eigen medewerkers ingezet om de veiligheid op de werkvloer bottom-up te verbeteren. Deze medewerkers zijn aangesteld als zogeheten ‘Safety coaches’. Het is de bedoeling dat 1 op elke 5 á 10 medewerkers zich intensief bezig houdt met de implementatie van de SCM gedurende de uitvoering van het werk. Hierbij is het uitgangspunt dat andere medewerkers tijdens de werkzaamheden terecht kunnen bij deze safety coach voor informatie en om melding te maken bij een onveilige situatie.

Vanuit de Reimert Groep zijn uitvoerders Gert-Jan Wezer van Reimert Bouw en Infrastructuur en Ronald Blokzijl van Ubink Bouw en Onderhoud, beiden al jaren werkzaam op Schiphol, aangesteld als safety coach. Een van de onderdelen van het traject was een safety contest. “Het doel van deze wedstrijd was om te bewijzen dat wij de SCM op de juiste wijze geïmplementeerd hebben en aantonen dat wij het beleid ook echt naleven”, zegt Wezer. “We moesten vragen beantwoorden met oog op onze werkzaamheden. Daarnaast moesten we bepaalde antwoorden met bewijsmateriaal ondersteunen, bijvoorbeeld een kopie van een melding bij het thema ‘Melden’ en een risicoanalyse bij een vraag over ‘Omgaan met risico’s’.”

Gesprek op gang

De afgelopen maanden hebben de safety coaches en andere medewerkers hard gewerkt om de SCM te implementeren. Hiertoe werden onder meer toolboxmeetings gehouden om de veiligheid onderling bespreekbaar te maken. “Als coach heb ik een vijftal toolboxen gehouden over veiligheid en hoe wij daar mee omgaan’, aldus Blokzijl. “Deze toolboxen waren de basis voor het toepassen van de SCM tijdens de werkzaamheden. Het doel was om hiermee het gesprek met betrekking tot veiligheidszaken op gang te krijgen en dat alle neuzen dezelfde kant op zouden staan. Daarmee moest automatisch een betere beleving ontstaan over veiligheid bij KLM, Reimert en alle andere aannemers en leveranciers die werkzaamheden verrichten op KLM-terrein.”

Aan het begin van dit traject zijn vooral de cultuurverschillen tussen KLM en de verschillende aannemers en leveranciers naar voren gekomen. Er is dan ook hard gewerkt om deze cultuurverschillen te minimaliseren. “Doordat we nu inzicht hebben gekregen in ieders activiteiten, merk je dat het samenwerken beter verloopt en dat het bewustzijn met betrekking tot veiligheid bij alle partijen goed aanwezig is”, zegt Wezer. “Een verandering die nu al zichtbaar is, is dat wij zelf scherper zijn geworden als het gaat om veiligheid, nog voordat het werk begint. Verder worden de werkgebieden op het KLM-terrein nu beter afgeschermd, waardoor niet iedereen meer zonder reden door elkaars werkgebied loopt.”

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie >

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten