facebook

Veerbrug bij Alphen is “Kers op de taart”

De brug in de Veerweg bij Alphen is bijzonder. Bij het ontwerp is er rekening mee gehouden dat deze volledig onder water kan komen te liggen. Hierdoor kan de waterstand van de Maas bij hoogwater extra worden verlaagd. Het bouwbedrijf Reimert Bouw en Infrastructuur bouwt de brug in opdracht van Over de Maas CV. Directeur Herman van der Linde van Nederzand Projectmanagement BV voltooit hiermee zijn levenswerk, het project Over de Maas.


Over de Maas is een project voor zandwinning en natuurontwikkeling in de gemeente West Maas en Waal. Van der Linde is al twintig jaar actief in dit gebied. “Ik voel me nauw betrokken bij de omgeving en heb een band opgebouwd met de bewoners.” De brug naar de veerpont Alphen – Lith is dan ook geen gewone brug, maar verrijkt Alphen en de omgeving op drie manieren.

 

De brug redt woningen

Ten eerste maakt de brug een groot verschil voor bewoners in het nabijgelegen dorp Moordhuizen. Directeur Van der Linde heeft jarenlang bij betrokken overheden gelobbyd om de geul tussen de Maas en de nabijgelegen ontzandingsplas te verbreden en de brug tachtig meter lang te maken, in plaats van twintig meter. Hierdoor kan de waterstand van de rivier bij hoogwater met bijna twee centimeter extra worden verlaagd, waardoor een dijkverlegging in de toekomst overbodig is. Dit zorgt er weer voor dat veel woningen in Moordhuizen kunnen worden behouden. De provincies Gelderland en Noord-Brabant, en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben dit plan omarmd en staan garant voor de bijkomende kosten.

Dat de bewoners verheugd zijn, valt ook Pascale Delahaye op. Ze werkt als voorbereider bij Reimert aan de bouw van de brug. Volgens haar is er veel belangstelling. “Er zijn bijna geen klachten, ook al veroorzaken sommige bouwwerkzaamheden wel wat hinder. De bewoners zijn zeer geïnteresseerd en enthousiast.”

 

 

 

Pascale Delahaye van Reimert en Herman van der Linde van Nederzand bij de brug in aanbouw. Foto: Nederzand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De brug kan helemaal kopje onder

Daarnaast is het brugontwerp, dat gedetailleerd is uitgewerkt door ingenieursbureau Nepocon, een technisch hoogstandje. De brug kan bij zeer hoge waterstanden volledig onder water komen te staan en de brugleuningen kunnen binnen 24 uur worden verwijderd. “In extreme situaties belanden mogelijk losgerukte bomen in het water die met kracht tegen de brug botsen. Dan wil je niet dat er van alles achter de leuningen blijft hangen”, legt Van der Linde uit. De kans dat dit gebeurt, is overigens klein: “Misschien één keer in de vijfentwintig jaar.”

 

Wanneer een overstroming dreigt en de brug onder water komt te staan, kunnen de leuningen binnen een dag worden verwijderd. Artist impression: Royal Haskoning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De brug is een eyecatcher

Tot slot is de Veerbrug fraai ontworpen en past mooi in het landschap. “De brug heeft door de vorm en de reling met gebogen spijlen veel uitstraling”, zegt Delahaye. De pijler in het midden loopt aan beide zijden van het brugdek uit waardoor er twee uitkijkplatforms voor fietsers en voetgangers ontstaan. Van der Linde: “Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over de natuurgebieden die door het project Over de Maas in de uiterwaarden zijn gerealiseerd. De Veerbrug is de kers op de taart.”

De oplevering van de brug staat gepland in het eerste kwartaal van 2024.

 

 

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie >

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten