facebook

Archive

  • Sort Blog:
  • All
  • Betonbouw
  • Bouw
  • Civieltechnische kunstwerken
  • Duurzaamheid
  • Geen categorie
  • Infrastructuur
  • MVO
  • Omgevingsmanagement
  • Onderwijs
  • Ontwikkelingen
  • Prijs
  • Stadsontwikkeling
  • Verkeersveiligheid

Realisatie Onderdoorgang Poortdreef

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft Reimert Bouw en Infrastructuur het project ‘Realisatie Onderdoorgang Poortdreef’ uitgevoerd. Medio september 2018 gingen de werkzaamheden van start en in maart 2019 is het werk opgeleverd.

Over de werkzaamheden

De Poortdreef ligt in gemeente Almere en ontsluit de wijk Almere Poort op de A6. Onder de onderdoorgang lag folie om het grondwater te keren, maar deze was lek en niet te herstellen.

Reimert heeft nu een betonnen tunnelbak aangebracht om het grondwater te keren en zodoende de drooglegging van de bovenliggende asfaltconstructie te borgen. Vervolgens is het aantal rijstroken onder het kunstwerk verdubbeld. De nieuwe situatie bestaat uit 2×2 rijstroken en een eenzijdig vrij liggend fietspad voor twee richtingen.

Projectmanagement

Het beheer van de Onderdoorgang Poortdreef was in handen van Rijkswaterstaat. Die heeft het na oplevering overgedragen aan de gemeente Almere. Om de betonnen bak aan te brengen moet de onderdoorgang voor de volledige uitvoeringsduur van 6 maanden volledig afgesloten worden. Omdat het een groot deel van Almere verbindt met de A6 en daardoor veel inwoners raakt, moest de planning voor deze afsluiting nauwkeurig worden afgestemd met gemeente Almere.

Door deze werkzaamheden in deze periode september – maart uit te voeren, heeft Reimert actief rekening gehouden met het festivalseizoen in Almere. De Poortdreef is namelijk de belangrijkste toegangsweg naar het Almeerderstrand. Het Almeerderstrand is in augustus en mei het decor voor twee grote evenementen.

Duurzaam beton

Circa 6.000 m³ constructief beton voor het kunstwerk is geleverd door de duurzame betoncentrale van Theo Pouw Groep. Deze behoort tot de meest duurzame betoncentrales van Nederland en staat op het terrein van recyclingbedrijf Cirwinn in Almere, ook onderdeel van De Reimert Groep. Hier worden lokale puinstromen ingenomen en gerecycled tot hoogwaardige secundaire bouwstoffen. Deze worden onder meer verwerkt in ons duurzame beton, dat voor minstens 30% bestaat uit hoogwaardig gerecycled betongranulaat als grindvervanger.

Omgevingsmanagement

Zowel Rijkswaterstaat als Reimert hebben voor dit project een omgevingsmanager ingezet die verantwoordelijk waren voor de communicatie. Zowel in de voorbereiding als tijdens de uitvoering hebben zij het contact met betrokkenen onderhouden om ervoor te zorgen dat zij zo min mogelijk hinder ervaren van de werkzaamheden. Zo is voorafgaand aan de werkzaamheden een gezamenlijke informatiebijeenkomst georganiseerd voor bewoners en bedrijven in de omgeving van het werkgebied. Tijdens deze bijeenkomst is tekst en uitleg gegeven over de werkzaamheden. Tevens zijn hier de omleidingsroutes die tijdens de afsluiting van de onderdoorgang van kracht zijn toegelicht.

Nauwe samenwerking

Tijdens ‘Realisatie Onderdoorgang Poortdreef’ hebben wij niet alleen goed samengewerkt met de opdrachtgever, maar ook met de gemeente Almere. Zij zijn betrokken geweest bij zowel het ontwerp, dat vooraf met hen is afgestemd, als de realisatie. Deze nauwe samenwerking heeft eraan bijgedragen dat de overdracht van de onderdoorgang door Rijkswaterstaat aan gemeente Almere vlekkeloos is verlopen. Dit heeft op 30 april 2019 plaatsgevonden tijdens een feestelijk moment waar alle betrokken partijen aanwezig waren.

 

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur

Omgevingsmanagement: Ruim Omgevingsontwikkeling

Herinrichting Station Haren

Herinrichting Station Haren: een complex project

In opdracht van ProRail voert Reimert Bouw en Infrastructuur het project ‘Herinrichting Station Haren’ uit. Ruim Omgevingsontwikkeling voert namens Reimert de engineering, het omgevingsmanagement en het projectmanagement uit.

 

Op de hoogte blijven:

U kunt het werk volgen via de Reimert App, gratis te downloaden in Google Play of de App Store!

 

Omgevingsmanager op dit werk:

Naam: Floortje Goossens

Telefoonnummer: 06 – 20 52 43 37

E-mailadres:  fmgoossens@ruim.nl

 

Herinrichting Station Haren: een complex project

Door de samenhang van diverse disciplines – kruising met het spoor, sectiekasten verplaatsen, werkzaamheden aan de bovenleiding – is Herinrichting Station Haren een complex project. Er zijn veel raakvlakken en de puzzelstukjes moeten in elkaar passen. Met de realisatie van de fiets- en voetgangersverbinding komt er een nieuwe, veilige en separate route voor fietsers en voetgangers tot stand. Hierdoor hoeven zij niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. Met dit project wordt een kwaliteitsverbetering gerealiseerd over de volle breedte van het gebied. Dat wil zeggen dat ook de gehele openbare ruimte wordt aangepakt, van riolering (aanpak wateroverlast) tot aan de inrichting van station en stationsplein.

Ontwerp optimalisatie en engineering

Op detailniveau is het ontwerp in afstemming met de gemeente Haren en ProRail verder uitgewerkt om de inpassing in de omgeving te optimaliseren. Onderdoorgang Station Haren was in de aanbestedingsfase een Design & Construct uitvraag met een plafondbedrag. Binnen het contract waren zes mogelijke versoberingsopties meegegeven, zoals esthetische afwerking van de onderdoorgang en constructieve aanpassing van de ontvangstruimte (liften en trappen). Alle zes versoberingsopties zijn verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.

De nieuwe onderdoorgang wordt 135 meter lang en bestaat uit een betonnen U-bak die op staal (zand)gefundeerd is. Daaroverheen worden kruisend drie spoordekken aangelegd voor vier sporen in totaal, aangezien de lijn Groningen-Assen uit een dubbelspoor bestaat. Met uitzondering van de drie spoordekken wordt de onderdoorgang geheel open. Daarom bevindt zich op het laagste punt, 4,5 meter onder maaiveld, een waterkelder voor de opvang van regenwater. Onder de westelijk gelegen spoordekken wordt de doorgang 2,5 meter hoog en 8 meter breed en bestaat deze uit een fietspad en een voetpad. Richting het oosten versmalt de onderdoorgang tot 6 meter. Naast de onderdoorgang wordt het stationsplein gemoderniseerd en komt er een grote fietsenstalling.

 

Omgevingsmanagement

Om de omgeving te betrekken is er op 7 februari 2018 een vrije inloopavond georganiseerd. Hier was een grote opkomst, maar dat lag ook in de lijn der verwachting. Herinrichting Station Haren is een project dat al 10 jaar speelt bij de gemeente Haren en nu was het eindelijk zover.

Daarom werd de start van het project op woensdag 1 mei 2018 op feestelijke wijze ingeluid. Een belangrijk moment voor Haren en haar inwoners. Kort voor de tweede buitendienststelling in week 35 2018 organiseren wij nog een open dag voor de omgeving. Onder begeleiding mogen geïnteresseerden dan een kijkje nemen op de bouw en krijgen zij uitleg vanuit de uitvoering.

Projectmanagement en planning

De uitvoeringsplanning voor dit project is gebaseerd op de door ProRail opgegeven data voor buitendienststellingen, in week 19, 35, 48, 7 (2019). Deze buitendienststellingen zijn bindende termijnen; geruime tijd voor de daadwerkelijke buitendienststelling worden deze data al landelijk vastgesteld. Om te voorkomen dat reizigers zich telkens moeten aanpassen aan de nieuwe situatie wordt de bushalte tot aan de oplevering verlegd om te borgen dat het busverkeer doorgang kan vinden. Tijdens de buitendienststellingen wordt de dienstregeling van NS grotendeels gehandhaafd maar worden treinen vervangen door bussen.

Om het werk binnen de gestelde termijn tot een goed einde te brengen werken we met grote onderaannemers en gespecialiseerde partijen op het gebied van spoor en kabels en leidingen zoals Swietelsky (spoor), van Gelder (K&L), Sterk (damwanden en waterglasbeton) en Boorsma Dragten (Civiel ontwerp). Deze partijen zijn vanuit de tenderfase meegegaan naar de realisatiefase. De verwachte opleverdatum is 29 maart 2019.

 

Opdrachtgever: ProRail
Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur
Omgevingsmanagement: Ruim Omgevingsontwikkeling

 

Fietstunnels Doornsteeg

Aanleg Fietstunnels Doornsteeg te Nijkerk

In opdracht van de gemeente Nijkerk voert Reimert Bouw en Infrastructuur het project ‘Aanleg Fietstunnels Doornsteeg te Nijkerk’ uit. De tunnels zijn in samenwerking met Architectenbureau wUrck en Ruim Omgevingsontwikkeling ontworpen.

 

Op de hoogte blijven:

U kunt het werk volgen via de Reimert App, gratis te downloaden in Google Play of de App Store!

 

Omgevingsmanager op dit werk:

Naam: Floortje Goossens

Telefoonnummer: 06 – 20 52 43 37

E-mailadres: fmgoossens@ruim.nl

 

Over Aanleg Fietstunnels Doornsteeg te Nijkerk

Omdat de tunnels als het ware de rode loper van de Doornsteeg worden, is het belangrijk dat deze visueel en ruimtelijk in de omgeving passen, maar bovenal dat gebruikers zich hier veilig voelen. Bij het ontwerpen van de Arkemheentunnel en de Ambachtstunnel hebben wij het gevoel van thuiskomen, een gevoel van veiligheid en geborgenheid, centraal gesteld. Hieruit zijn twee tunnels ontstaan die duidelijk familie van elkaar zijn maar die ook hun eigen identiteit hebben.

 

Op basis van onze uitgangspunten voor sociale veiligheid (een open perspectief, een lichte beleving, een groene uitstraling en aansluiting bij de identiteit van de wijk) hebben wij twee tunnels ontworpen waarmee er een duidelijke verbinding gemaakt wordt tussen de landschappelijke en stedelijke aspecten van de omgeving:

 

Identiteit fietstunnel Arkemheenweg

De Arkemheentunnel sluit aan op de woningen van nieuwbouwwijk de Doornsteeg aan de ene kant en op de centrale, groene weg door de wijk, de Allee, aan de andere kant. Om het stedelijke karakter aan de ene kant en het landschappelijke karakter aan de andere kant met elkaar te verbinden is de tunnel asymmetrisch ontworpen. De oostelijke keerwand is zo ontworpen dat de kleur van het metselwerk aansluit bij het kleurenpalet van de wijk. Met het reliëf in het metselwerk is het ritme van de bomen op de Allee weerspiegeld.

 

Identiteit fietstunnel Ambachtsstraat

De Ambachtstunnel verbindt nieuwbouwwijk de Doornsteeg, wat zich kenmerkt door haar open en groene karakter, met het centrum van Nijkerk. Het aansluitende fietspad wordt bovendien omringd door een waterpartij en een fietsparcours, wat zorgt voor een open gevoel. Om aan te sluiten op het groene, open karakter van de omgeving hebben wij er hier gekozen voor een symmetrisch ontwerp met groene taluds aan beide kanten. Zo reflecteert het groene karakter van de entree het landschappelijke, parkachtige karakter van de omgeving.

 

Onze planning (onder voorbehoud)

Datum  Communicatiemoment
12-3-2018 Reimert App pagina online
12-3-2018 Introductiebrief Reimert
1-6-2018 Voortgangsbrief Ontwerp
16-7-2018 Uitvoeringsbrief met uitnodiging informatieavond
27-8-2018 Informatieavond (locatie nader bekend te maken)
17-9-2018 Start uitvoering
22-10-2018 Voortgangsbrief Uitvoering
15-3-2019 Oplevering werk
18-3-2019 Uitnodiging deelname Omgevingsenquête
29-3-2019 Feestelijke opening Fietstunnels Doornsteeg!

Hessenweg

Reconstructie en rioolvervanging Hessenweg Leusden

Begin maart van dit jaar is Reimert Bouw en Infrastructuur, in opdracht van Gemeente Leusden, gestart met werkzaamheden aan de Hessenweg; een langgerekte, vooral door landbouwverkeer veel gebruikte, weg tussen Stoutenburg en Achterveld. Het werk omvat het vervangen van de verharding, zowel op het fietspad als op de rijbaan, en het vervangen van de pers- en waterleiding.

 

Doel en aanleiding van het werk was dat Gemeente Leusden de algehele verkeersveiligheid wil verbeteren door de volledige Hessenweg een 60 kilometergebied te maken, met uitzondering van de dorpskern van Stoutenburg. Hierbij moeten scooters en brommers voortaan op de rijbaan en verbreding van het fietspad zorgt ook hier voor een veiliger traject.

 

De Hessenweg is als bouwteamovereenkomst aanbesteed: om het Plan van Aanpak vorm te geven moest het tenderteam dus niet alleen nadenken over een veilige en efficiënte werkwijze, maar ook hoe wij als opdrachtnemer optimaal samenwerken met de opdrachtgever. Hierbij viel de keuze op transparant werken. Door te investeren in de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, laagdrempelig overleg mogelijk te maken door het inrichten van werkplekken op de projectlocatie en door een duidelijke taakverdeling te hanteren, is er een goede, nauwe samenwerking ontstaan.

 

Tijdens de bouwteamfase lag het ontwerp al op tafel; het ging hierbij met name om optimalisatie van planning en fasering van het werk. In het ontwerp is de door ons geboden oplossing om de veiligheid van fietsers te borgen ook verwerkt. Door het fietsverkeer met veilige afzettingen, middels een halve rijbaanafzetting, over de rijbaan te leiden konden wij garanderen dat fietsers altijd doorgang hebben. Hierbij werd het gemotoriseerde verkeer met een VRI geregeld. Een effectieve werkwijze maar, door het vele (landbouw)verkeer op de weg en bestuurders die niet altijd de ingestelde omleiding volgden, maar niet zonder uitdaging. Daarom hebben wij gedurende de werkzaamheden extra ingezet op het controleren van veilige afzettingen en verkeersmaatregelen om mogelijk onveilige situaties actief te voorkomen.

 

Uitvoeringstechnisch was, en is, aangezien het werk pas rond kerst 2017 gereed is, de grootste uitdaging vooral om, in relatief kleine werkvakken, met veel partijen samen te werken. Goede afstemming en een duidelijke planning zijn dan ook essentieel.

 

De afgelopen maanden zijn de pers- en waterleiding in één werkgang aangebracht en is het volledige fietspad langs de Hessenweg afgerond. Ook is inmiddels de bestaande rijbaanverharding vervangen en de bermverharding gemaakt. Om hierbij de hinder tot een minimum te beperken voeren wij deze werkzaamheden tijdens nachtafsluiting in één week uit.

 

Met zoveel grote landbouw- en transportbedrijven in de omgeving is sterk omgevingsmanagement, juist tijdens deze afsluitingen, onmisbaar. Maar onze omgevingsmanager heeft eigenlijk van meet af aan een belangrijke rol gespeeld, zowel bij de totstandkoming van het communicatieplan, als tijdens de uitvoering. Om de vele stakeholders in de omgeving goed te informeren hebben wij per stakeholdergroep een andere communicatiestrategie geformuleerd, op maat gemaakt om optimaal in de behoefte van verschillende stakeholders te kunnen voorzien. Leuk detail is dat de Hessenweg het eerste werk is geweest waarbij wij de, inmiddels volledig ontwikkelde, Reimert Groep Omgevingsapp hebben ingezet.

 

 

Met zoveel mensen op de been bood het ons de ideale gelegenheid om, in het kader van BVP, een tevredenheidsonderzoek uit te voeren. Hieruit bleek dat bewoners en ondernemers uit de omgeving over het algemeen erg tevreden waren over hoe de werkzaamheden tot dan toe waren verlopen. Er werd veel begrip getoond voor de overlast die de werkzaamheden veroorzaakten, omdat deze nu eenmaal nodig waren en het eindresultaat zwaarder weegt dan de hinderbeleving. En ook het omgevingsmanagement door Ruim Omgevingsontwikkeling kreeg de nodige complimenten: mensen waren zeer tevreden over de duidelijke en tijdige communicatie die wij tijdens de werkzaamheden hebben geboden. De veiligheid rond het werkgebied zorgde voor gemengde gevoelens, maar de tendens was wel dat er alles aan werd gedaan om met name de fietsers zo veilig mogelijk gebruik te laten maken van de weg.

 

Hoewel de werkzaamheden nog niet volledig afgerond zijn kijken wij nu al terug op een zeer succesvolle samenwerking in het bouwteam en een geslaagde uitvoering van de werkzaamheden aan de Hessenweg.

 

 

Omgevingsmanager Hessenweg Leusden

 

Naam: Floortje Goossens

Telefoonnummer: 06 – 20 52 43 37

E-mailadres: fmgoossens@ruim.nl

 

Opdrachtgever: Gemeente Leusden
Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur
Omgevingsmanagement: Ruim Omgevingsontwikkeling
duikers

Duikers aanbrengen in Almere Poort

Vanaf begin 2016 is Reimert Bouw en Infrastructuur bezig met het plaatsen en verlengen van verschillende duikers onder de Poortdreef en de Demitrius Vikelaslaan in Almere Poort. Het plaatsen van de duiker onder de Poortdreef vindt middels een doorpersing plaats omdat de weg niet opengebroken mag worden.

 

Duikers Almere Poort

Langs de Poortdreef loopt een gracht dat de hoofdwatergang vormt voor de wijk Almere Poort. Deze gracht en de slootjes die aan deze gracht verbonden zijn, bleken niet genoeg om de afwatering aan te kunnen. Om deze rede is er een duiker onder de weg door aangebracht om de gracht te verlengen en daarnaast is de gracht langs de Poortdreef verbreed en verlengt. Dit gebeurt ook met het oog op de nieuwe wijk die aan de Poortdreef gebouwd moet gaan worden. Door het nu al aan te passen, is de afwatering gereed voor de komst van de nieuwe woningen.

 

Reimert Bouw en Infrastructuur heeft dit project onder design en construct gedaan. Dit betekend dat ze zowel het ontwerp hebben gemaakt als de uitvoering hebben gedaan.

 

Opdrachtgever: Gemeente Almere
Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur
Uitvoerder: Reimert Bouw en Infrastructuur
Stroomkanaal

Brug bij Woudagemaal Stroomkanaal Lemmer

 

Een bijzondere brug over het Stroomkanaal bij Lemmer

Vervanging van de brug over het Stroomkanaal nabij Lemmer is voor Reimert Bouw en Infrastructuur uit Almere een bijzonder project geweest.

 

De oude beweegbare brug voor het Ir. D.F. Woudagemaal bij Lemmer moest vervangen worden en plaats maken voor een vaste, betonnen brug. Hierbij heeft opdrachtgever Provincie Fryslân de wens uitgesproken dat de nieuwe brug opgaat in het landschap en daarmee een positieve bijdrage geeft aan de omgeving van het Woudagemaal, dat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat.

 

Reimert zag hier een mooie uitdaging in: in nauwe samenwerking met ingenieursbureau Tauw en de architecten van wUrck is er een doordacht ontwerp ontstaan dat volledig aan de eisen en wensen van de opdrachtgever voldeed. Vanaf het moment van gunnen wist de opdrachtgever al wat een mooie brug zij zouden krijgen, hij moest alleen nog gebouwd worden.

 

In mei 2015 is Reimert Bouw en Infrastructuur, in combinatie met K_Dekker Bouw en Infra, gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. In oktober 2015 kon het verkeer via een tijdelijk aangelegde bypass het kanaal oversteken. Op 24 februari 2016 werd het nieuwe brugdek al gestort. In totaal is er 1200 m³ beton gestort. Dit is over een lengte van 90 meter. Hierdoor heeft het brugdek een gewicht van circa 3500 ton. Dit maakte het project tot een van de grootste in zijn soort binnen de Reimert Groep.

 

Marcel de Vries, projectleider bij Reimert, kijkt tevreden terug op het project:

Bij de uitvoering van de brug bij Lemmer verliep alles heel snel. Juist door extra tijd uit te trekken voor de ontwerpfase hadden we een goed uitgangspunt om de werkzaamheden voorspoedig te laten verlopen.

 

Ontwerp van de Slanke Brug

Vanaf de brug heb je een goed uitzicht op het Ir. D.F. Woudagemaal. Door de indeling van de brug kunnen voetgangers en fietsers makkelijk en veilig even stoppen om naar het gemaal te kijken en foto’s te maken. Maar de brug heeft nog meer voordelen: omdat het een vaste brug is heeft het minder onderhoud nodig dan de beweegbare brug die voorheen over het Stroomkanaal lag.

 

Om tot een zo slank mogelijk brugdek(ontwerp) te komen, is er voor gekozen om het brugdek in het werk te storten. Gezien de grote overspanningen is er gekozen om niet voor een ontwerp met prefab betonnen liggers te gaan. Ook de vorm van het brugdek, dat richting de zijkanten dunner uitloopt, versterkt het visuele effect van ‘de Slanke Brug’.

 

Het midden van de brug is tevens dunner uitgevoerd. Dit markeert zo mooi het hart van het Stroomkanaal, waarvandaan het gemaal goed te zien is. Ontwerptechnisch lag hier een interessante uitdaging in om de overgang van een dik naar een dunner voorgespannen betonnen brugdek te realiseren.

 

Door het innovatieve ontwerp, de materiaalkeuze en de gekozen werkwijze heeft de brug een berekende levensduur van maar liefst 100 jaar. Dit maakt de betonnen brug over het Stroomkanaal bij Lemmer een zeer duurzaam en bijzonder kunstwerk dat één is met haar omgeving.

 

Een werk waar Reimert Bouw en Infrastructuur en K_Dekker Bouw en Infra bijzonder trots op zijn!

 

Opdrachtgever:

Provincie Fryslân

Aannemer:

Reimert Bouw en Infrastructuur

Uitvoerder:

Reimert Bouw en Infrastructuur

In samenwerking met:

Tauw, wUrck, K. Dekker

Oplevering:

juni 2016

 

faunapassage

Faunapassage Koningsdiep: een geslaagd project

In Beekdal Koningsdiep hebben Reimert Bouw en Infrastructuur en De Wilde Grond-, Weg- en Waterbouw samen een bijzonder project gerealiseerd: de aanleg van een faunapassage. Deze verbindt het Koningsdiep met de Dulf Polder. Niet per se een gemakkelijke taak aangezien de faunapassage onder de Rijksweg door moest.

 

Faunapassage: een ecologische verbinding en vorm van waterbeheer

Door de komst van de faunapassage wordt de kwaliteit van het landschap versterkt. Voor de dieren zorgt het voor een veilige oversteek langs de Rijksweg en het breidt hun territorium uit. Bovendien heeft de tunnelbak ook de functie om water, naar wat er nodig is, vast te houden, te bergen of juist af te voeren.

 

Door de verbinding ontstaat er een gebied van 240 hectare waterberging. Hierdoor wordt Dulf Polder ingericht als zomerpolder: wanneer de gebieden aan beide kanten van de Rijksweg ‘s zomers met droogte te kampen hebben, kan de waterhuishouding op deze manier beter beheerst worden.

 

 

Opdrachtgever:

Provincie Fryslân

Aannemer:

Reimert Bouw en Infrastructuur

Uitvoerder:

Reimert Bouw en Infrastructuur

De Wilde Grond-, Weg- en Waterbouw

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie >

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten